پست جنجالی زومیت علیه شیائومی: سود شیائومی از راه های نامناسب است!

بدون دیدگاه

miui active users

قبلا هم چند پست جالب برای رقابت با زومیت گذاشته بودیم. اما این یکی کاملا متفاوت است. امروز زومیت با انتشار یک پست، سود شیائومی را به نامناسب بودن روش کسب آن، متهم کرد. جالب است بدانید که تقریبا هیچ یک از شرکت هایی که خدمات مشابه را می دهند، در این مدت(۸ سال از تاسیس شیائومی)، به حد شیائومی نرسیده اند.جالب است بدانید، این پست به عنوان یک پست مهم و مفید از نر زومیت، انتخاب شده است!

 در این پست ما از کلمه زومیت، به جای نویسنده مطلب در زومیت استفاده کرده ایم. نباید خاصیت ضد شیائومی بودن را به تمام زومیت اختصاص داد.

قصد داریم، جوابی برای زومیت، اختصاصی شیائومی ایران داشته باشیم.

 

شیائومی ادعا می‌کند تلفن‌های همراهش را با پنج درصد سود به فروش می‌رساند. تاکنون با خود فکر کرده‌اید چطور چنین کاری ممکن است؟

 

شیائومی ایران: بله، ممکن است. شما آنقدر سود زیاد را در بازار ایران دیده اید که باور نمی کنید چنین سودی ممکن باشد.  البته ما هم ادعا نمی کنیم که سود شیائومی اینقدر است.

 

حتماً تاکنون یکی از ابزارهای دیجیتال شیائومی را خریداری یا دست کم از آن‌ها استفاده کرده‌اید. محصولات این شرکت دارای کیفیتی عالی و قیمتی به‌مراتب پایین‌تر نسبت به رقبا هستند؛ اما چنین چیزی چطور ممکن است؟ چگونه می‌شود پرچم‌داری باکیفیت و فناوری بالا مثل می میکس ساخت اما آن را با قیمتی نزدیک به محصولات میان‌رده به بازار عرضه کرد؟

 

شیائومی ایران:اگر اراده کنی میشه.

 

همه‌ چیز به مدل کسب‌و‌کار این شرکت بازمی‌گردد. شیائومی در سال ۲۰۱۵ لقب باارزش‌ترین استارت‌آپ یونی‌کورن (استارت‌آپی که بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارد) جهان را به خود اختصاص داد. اگرچه در سال ۲۰۱۶ ورق برگشت و این شرکت از جایگاه بزرگ‌ترین فروشنده‌ی گوشیِ هوشمند در چین به جایگاه پنجم تنزل یافت؛ اما همچنان رشد خود را ادامه داد، به‌گونه‌ای که «ققنوس چین» نام گرفت.

اما شاید مهم‌ترین چیزی که این شرکت را به جایگاه کنونی‌اش رسانده است، مدل درآمدی آن باشد. بر اساس تخمین‌ها، این شرکت تلفن‌های همراه خود را با سودی کمتر از پنج درصد به فروش می‌رساند. درواقع راز قیمت پایین محصولات این شرکت همین است: سود خالص بسیار اندک!

سؤال اصلی این است: چطور می‌توان تمام هزینه‌های یک شرکت سخت‌افزاری، از توسعه و تحقیق گرفته تا تولید، عرضه و تبلیغات را با سود فروش پنج درصدی جبران کرد؟ انتظار نداریم کسی چنین چیزی را باور کند؛ اصلاً این حرف در دنیای امروز غیر‌ممکن است. پس بیایید کمی دقیق‌تر به منابع درآمدی شیائومی و مدل کسب‌وکار این شرکت نگاه کنیم.

 

شیائومی ایران:هزینه های شیائومی برای تحقیقات بسیار کم است. هر چند در سال های آینده افزایش خواهد یافت.

 

درآمد شیائومی از کجا تأمین می‌شود؟

۷۰ درصد درآمد شیائومی حاصل فروش گوشی هوشمند، حدود ۲۰ درصد حاصل فروش تجهیزات جانبی (مانند پاوربانک، روتر، مچ‌بند سلامتی و …) و حدود ۱۰ درصد آن نتیجه‌ی فروش خدمات و سرویس‌های اینترنتی (موسیقی آنلاین، فضای ابری، فروشگاه اپلیکیشن، تبلیغات و …) است. شیائومی سود دو سری اول، یعنی حدود ۹۰ درصد از درآمد خود را زیر پنج درصد نگه می‌دارد؛ اما در مورد خدمات اینترنتی اوضاع فرق می‌کند. شاید فکر کنید احمقانه است؛ اما این‌طور نیست.

 

درآمد شیائومی

درآمد شیائومی

 

حاشیه‌ی سود ناخالص شیائومی از فروش سخت‌افزار و بدون در نظر گرفتن هزینه‌ی بازاریابی، مالیات و سایر هزینه‌های سربار تنها ۹ درصد است. شاید اگر دقیق حساب کنیم سود خالص نهایی کمتر از پنج درصد بشود و حتی شاید شرکت در فروش سخت‌افزار ضرر کند. اما مدیران این شرکت چشم به حاشیه‌ی سود ۶۰ درصدی فروش خدمات اینترنتی دوخته‌اند. شیائومی خود را با نام نام «mi» مخفف mobile Internet معرفی می‌کند. پس عجیب نیست اگر نتیجه‌گیری کنیم این شرکت سخت‌افزار می‌سازد تا خدمات اینترنتی‌اش مشتری پیدا کند.

برای درک بهتر دلیل این کار کافی است نگاهی به بازار گوشی هوشمند بیندازید. می‌توان گفت اپل و سامسونگ تنها شرکت‌هایی هستند که از فروش تلفن همراه سود می‌کنند. سایر شرکت‌ها مانند

تبلیغات در خود زومیت

تبلیغات در خود زومیت

 مدت‌ها است در حال ضرردهی هستند. کسب سود از فروش سخت‌افزار و بخصوص گوشی هوشمند دشوار است و هر شرکتی از عهده‌ی آن برنمی‌آید. اما اوضاع در بازار خدمات اینترنتی کاملا برعکس است. شرکت‌های بزرگ مختلفی وجود دارند که خیلی وقت است از فروش نرم‌افزار و خدمات سود می‌کنند؛ مایکروسافت، گوگل، آمازون، فیس‌بوک، علی‌بابا و … درواقع بیشتر شرکت‌های سخت‌افزاری سنتی سعی می‌کنند با فروش محصول خود به مشتری بیشترین سود ممکن را ببرند و سپس مشتری را رها می‌کنند؛ اما راهی که شیائومی انتخاب کرده برعکس است؛ این شرکت در هنگام فروش محصولاتش تقریباً هیچ سودی از مشتری دریافت نمی‌کند و در عوض تلاش می‌کند او را به استفاده از خدمات اینترنتی خود تشویق کند و از طریق فروش حق اشتراک سود ببرد. این حتی برخلاف سنت شرکت‌های نرم‌افزاری قدیمی مانند مایکروسافت است. بدین ترتیب شرکت‌ها هنگام فروش نرم‌افزار خود (مانند ویندوز و آفیس) از مشتری پول می‌گیرند؛ اما شرکت‌های نرم‌افزاری مدرن مانند اسپاتیفای و فیس‌بوک نسخه‌ای رایگان از محصول خود را به مشتری عرضه می‌کنند و سپس در ازای خدمات اضافه (خرید اشتراک پریمیوم) از او ماهیانه پول می‌گیرند. این درست همان کاری است که شیائومی با فروش سخت‌افزارهایش انجام می‌دهد.

 

شیائومی ایران: با اعداد زومیت، خدمات شیائومی آن چنان هم سود زیادی برای این شرکت ندارد. اگر شرکتی از خدمات خود سودی می برد، این چه ربطی به زومیت دارد. مگر زومیت تبلیغات ندارد؟ مگر زومیت رایگان اخبار را پخش می کند؟

شما در آمد از سود بیشتر را زشت نمی دانید، اما در آمد از طریق خدمات را زشت می دانید؟ این سبک درآمد شیائومی است، هیچ ربطی هم به زومیت ندارد. مطمئن باشید که این پست شما تنها می تواند ۱۰ نفر را از خرید شیائومی باز دارد که بعدا پشیمان می شوند. مگر سود خدمات و تبلیغات شیائومی، حرام است؟

 

روش کسب درآمد شیائومی

روش کسب درآمد شیائومی

آیا این کار نوعی کمپین‌سازی اجتماعی است؟

تا اینجا متوجه شده‌ایم که هدف اصلی شیائومی کسب سود از فروش سخت‌افزار نیست؛ چراکه این کار برابر است با افزایش قیمت محصولات و در نتیجه کاربر و سود کمتر از خدمات اینترنتی!

اما نکته‌ی ظریف دیگری نیز در این استراتژی نهفته است. شیائومی سعی می‌کند از حاشیه‌ی سود پایین خود به‌عنوان اَهرمی برای جلب نظر مشتریان استفاده کند.  هنگامی‌که افراد با تیتر‌های خبری حاکی از سود بسیار پایین این شرکت روبرو می‌شوند، شیائومی را شرکتی خیرخواه تصور می‌کنند که هدفش فروش ارزان فناوری است. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران اطمینان حاصل می‌کنند شیائومی شرکت خدمت‌دهنده‌ی اینترنتی و پرسود است؛ یک کمپین خوب برای راضی نگه داشتن هر دو گروه.

 

شیائومی ایران: بر خلاف سامسونگ، شیائومی اکثر تم های خود را رایگان عرضه می کند که بسیار بسیار بهتر از نسخه های همتای خود در سامسونگ هستند. دو گروه راضی می شوند، به شما چه؟

 

 این مدل چگونه کار می‌کند؟

قبل از شیائومی شرکت‌های دیگری این راه را رفته‌اند. این مدل بر دو اصل استوار است؛ اول این‌که تا جایی که امکان دارد مشتری جلب کنید و دوم این‌که مطمئن شوید مشتریان به اندازه کافی زمان و پول در آن صرف می‌کنند.

برای شیائومی نیز روش کار مشخص است. فروش سخت‌افزار ارزان‌قیمت گام طلایی اول است؛ اما برای گام دوم همه‌چیز به نرم‌افزار بازمی‌گردد. به همین دلیل است که این شرکت رابط کاربری‌ MIUI را بسیار جدی گرفته. شیائومی می‌خواهد کاربران این رابط کاربری را دوست داشته باشند، به آن وفادار بمانند و بیشترین بهره را از امکانات و خدمات آن ببرند. به همین دلیل است که شیائومی یکی از بالاترین نرخ‌های به‌روزرسانی نرم‌افزار را در بین سازندگان گوشی هوشمند دارد و تلاش بسیاری می‌کند از طریق نظرخواهی و راه‌اندازی کمپین‌های مختلف هم از کاربران بازخورد دریافت کند و هم  هرچه بیشتر توجه آن‌ها را به رابط کاربری خود جلب کند.

 

گوشی و MIUi

گوشی و MIUi

اما این استراتژی یک روی ناخوشایند نیز دارد. شیائومی سعی می‌کند تا جایی که می‌تواند شما را به استفاده از سرویس‌های خود تشویق کند. این در مواردی منجر به حضور اپلیکیشن‌های موازی و تکراری (مانند تقویم، ساعت، اپلیکیشن سلامتی و …) می‌شود. شیائومی مانند سایر شرکت‌ها تلاش می‌کند به هر قیمتی شما را درون اکوسیستم خود نگه دارد، از شما هزینه ماهانه دریافت کند یا به شما تبلیغات نشان دهد.

 

شیائومی ایران: اپلیکیشن های موازی شیائومی، کاملا جذاب در از نسخه های همتای خود هستند. به احتمال زیاد نویسنده این متن، با شیائومی مشکل داشته است و از آن استفاده نکرده است. من به شخصی در گوشی خود، دو تا ساعت یا تقویم نمی بینم. آیا شما می بینید؟ تبلیغاتی که شیائومی در برخی برنامه های خود مانند موزیک و برنامه امنیت نشان میدهد. ۹۹ درصد آزار دهنده نیستند.  تبلیغات بخشی از آینده است.

 

آیا این مدل واقعا نتیجه می‌دهد؟

اگر از دیدگاه تجاری به این مدل نگاه کنیم چند نقطه‌ضعف اساسی در آن وجود دارد.

اولین نقطه‌ضعف این مدل برای شیائومی بخش بسیار اندک درآمد این شرکت که سوددهی دارد است. به عبارتی ۹۰ درصد فعالیت این شرکت بدون سود است و تنها ۱۰ درصد آن می‌تواند سودده باشد. مشتریان بابت ۹۰ درصد اول راضی هستند؛ چرا که می‌توانند سخت‌افزاری قوی و باکیفیت را با پایین‌ترین قیمت ممکن به دست آورند؛ اما ترجیح می‌دهند در انتخاب خدمات آزاد باشند و اکثراً حاضر نیستند بابت خدمات نرم‌افزاری شیائومی پول پرداخت کنند.

 

شیائومی ایران:شما از کجا میدونی راضی نیستند؟ از طرف خودت حرف بزن.

 

این مسئله در سرعت رشد بخش‌های مختلف شرکت نیز به‌وضوح قابل مشاهده است که نشانه‌ی خوبی نیست. شیائومی در کل سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۵ میلیارد دلار درآمد از خدمات اینترنتی خود کسب کرده است که در مقابل درآمد ۹ میلیارد دلاری اپل در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۸ ناچیز به نظر می‌رسد؛ این غیر از درآمد و سود سرشاری است که از فروش سخت‌افزار به دست می‌آورد. شیائومی برای رسیدن به سطح درآمدهای جهانی نیاز دارد درآمد خود از خدمات اینترنتی را تا حد زیادی افزایش دهد.

شیائومی ایران: از کجا می دانید که قرار است خدمات خود را افزایش دهد؟ شاید این کار را نکرد؟ شاید به همین سود، خود شیائومی راضی باشد.

 

درصد کسب درآمد شیائومی

اما نقطه‌ضعف بعدی بزرگ‌تر و خطرناک‌تر است. مدل کسب درآمد شیائومی تاکنون تنها در چین مورد آزمایش قرار گرفته است. می‌دانیم که بسیاری از اپلیکیشن‌ها و خدمات گوگل در این کشور فیلتر شده است و کاربران نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. پس برای چینی‌ها چندان هم غیرقابل پذیرش نیست که از خدمات شرکت سازنده‌ی تلفن‌ همراه خود استفاده کنند؛ اما برای کاربران سایر کشورها چطور؟ خدمات گوگل به‌صورت اپلیکیشن‌های پیش‌فرض روی تمام تلفن‌های هوشمند اندروید نصب هستند و بسیاری از  کاربران آن‌ها را به اپلیکیشن‌های ثالث ترجیح می‌دهند. حتی وجود اپلیکیشن‌های موازی که یک کار را انجام می‌دهند برای بسیاری از افراد آزاردهنده است. پس شیائومی برای حضور در بازار جهانی با چالشی جدی مواجه است. چنانچه کاربران از اپلیکیشن‌های این شرکت استفاده نکنند، در عمل هیچ سودی نصیب آن نمی‌شود.

 

شیائومی ایران: به احتمال زیاد خدمات شیائومی در آینده پیشرفت خواهد کرد و توان رقابت با گوگل را خواهد داشت. مطمئن باشید که شیائومی هم خود می داند که باید کیفیت خدمات خود را افزایش دهد.

 

همچنین بد نیست اشاره‌ای به نظرسنجی ناموفق اکانت توییتر شیائومی بکنیم که ظاهراً نتیجه‌ی آن اصلاً خوشایند این شرکت نبود و در نهایت این نظرسنجی پاک شد

 

نظرسنجی حذف شده شیائومی از تویتر

نظرسنجی حذف شده شیائومی از تویتر

شیائومی ایران: پاک کردن نظر سنجی، دلیلی ول نکردن آن نیست. شیائومی با معرفی MIUI 10 نشان داد که توان رقابت با سایر رابط های کاربری را دارد. گوشی های جدید شیائومی که از پروژه تربل گوگل پشتیبانی می کنند،آپدیت اندروید را خواهند گرفت.

زومیت به شیائومی به چشم شیطان یا مجرم نگاه می کند.

نوشتن قیمت نسخه بالای Mi 8 SE در عنوان سایت، تعریف بی جا از سایر شرکت ها که برای وارد کردن گوشی های خود به ایران مشکلی ندارند، و تنها یک بار ذکر کردن اینکه گوشی های شیائومی گران به بازار ایران می آیند. استفاده از اصطلاح “چینی” برای ضعیف و محدود دانستن شیائومی به چین و…

 

و نکته‌ی آخر اینکه مشتریانی که تلفن همراه ارزان‌قیمت خریداری می‌کنند ترجیح می‌دهند از خدمات ارزان یا رایگان استفاده کنند که درست برخلاف آن چیزی است که شیائومی می‌خواهد

در نهایت به نظر می‌رسد اصلی‌ترین راه رسیدن به هدف برای شیائومی بازاریابی و کمپین‌سازی خوب باشد؛ کاری که در این مدت به‌خوبی آن را انجام داده است. بازار گوشی هوشمند هر روز بیش‌تر و بیش‌تر اشباع می‌شود و شرکت‌هایی موفق به ماندن در آن خواهند شد که منابع درآمدی متعدد و پایداری برای خود دیده باشند. باید منتظر ماند و دید سلطه‌ی اپل و سامسونگ بر این بازار تا چه زمانی ادامه می‌یابد و آیا اصلاً شرکتی یارای رقابت با آن‌ها را خواهد داشت؟

 

شیائومی ایران: خدمات شیائومی کاملا ارزان و مناسب هستند. احتمالا نسیب شما نشده که از آن استفاده کنید. مطمئنا چیز های زیادی برای گفتن در این باره وجود دارند اما من خواستم که موارد مهم را یاد آوری کنم.

 

پست در سایت زومیت

 

به شخصی چنین انتظاری از زومیت نداستم. چنین نویسندگانی باید این کار های خود را ترک کنند.

 

یاد داشت نویسنده:۶۳۵

 

 

 


ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *